Corona resultaten Welsaam

5 Conclusies sociaal domein en welzijnswerk na Corona uitbraak

Negentien verschillende Wageningse welzijnsorganisaties lieten via een enquête weten welke impact Corona had op hun doelgroep en hun eigen werkzaamheden. Hoe gaan we om met eventuele Coronamaatregelen in de toekomst? Laat deze 5 conclusies het begin zijn van de dialoog over samenwerking in Coronatijd.

1. Doelgroepen waren eenzaam, angstig en bezorgd

Doordat ontmoetingen werden beperkt, veel organisaties fysiek hun deuren sloten en er angst voor besmetting bestond, kwamen vaste bezoekers, vrijwilligers en klanten niet meer naar onze locaties. Een aantal van hen kwam de deur zelfs meer uit en verloor contact met de omgeving. Financiële zorgen staken de kop op en mensen bekommerden zich om hun dierbaren. Eén van de deelnemende organisaties roept op:

“(Nog meer) aandacht voor eenzaamheid onder mensen, hoe nog meer het contact bevorderen, drempel voor allerlei ontmoetingen verlagen. Dit geldt voor alle leeftijden!”

2. Mensen zijn veerkrachtig in tijden van crisis

Een positieve noot: welzijnsorganisaties werden tegemoet getreden met flexibiliteit en begrip. Online en telefonisch contact werd door cliënten gewaardeerd. Voor sommigen maakte de situatie het juist gemakkelijker om hulp te vragen. Het was immers maatschappelijk geaccepteerd. Toch blijven er nog steeds mensen voor wie digitaal contact niet vanzelfsprekend is. Deze mensen raken geïsoleerd en verder verwijderd van de samenleving. Maatwerk is daarom erg belangrijk.

3. Achteraf gezien kwetsbare bezoekers sneller weer toelaten

Nagenoeg álle organisaties en ontmoetingsplekken sloten 3 maanden lang hun deuren. Hoewel het grootste deel van de deelnemende organisaties zegt tevreden te zijn met de stappen die ze in maart namen, geeft bijna de helft van de organisaties aan dat ze liever hun deuren eerder weer hadden geopend voor de meest kwetsbare inwoners.

4. Wens: vrijwilligers betrokken houden voor maatschappelijke ondersteuning

Bij de Coronahulplijn hebben ongeveer 500 vrijwilligers zich aangemeld. Dit is een bijzonder hoog aantal mensen die zich graag willen inzetten. Het is belangrijk dat we deze mensen betrokken houden en binden en boeien voor andere vormen van maatschappelijke betrokkenheid.

5. Sentiment rondom Coronahulp Wageningen is positief

De helft van de organisaties die deelnamen heeft gebruik gemaakt van de Coronahulplijn voor hun cliënten. Het sentiment rondom het initiatief is erg positief. Een greep uit de reacties:

“Coronahulp Wageningen was echt top!”

“Fijn dat er zo’n snelle schakeling was, de coronahulplijn supersnel op gang kwam en er daardoor (bijna) geen concurrentie tussen organisaties was. Dat is iets wat ik in andere steden wel zag.”

“Ik heb veel respect voor de mensen die de coronahulplijn hebben opgezet en bemand. Daar was ik trots op.”

Ook interessant!

jamal2

“Sinds kort durft hij me aan te kijken”

Jamal Roskam (30) is onderzoeker bij de WUR maar bovenal maatje bij Humanitas. De meneer aan wie hij gekoppeld is vindt het moeilijk om contact te maken. “Ik ga mee naar buiten om de drempel minder hoog te maken. Inmiddels kijkt hij me in mijn ogen aan. Dat zijn grote stappen.” Jamal is vrijwilliger bij…

peppel2

“Bezoek is welkom, als het maar niet uit medelijden is”

Gijs van de Peppel (71) was tot voor kort een actieve man. Als fanatiek biljarter was hij vaak te vinden in Huis van de Wijk de Pomhorst. Op andere avonden beleefde hij zijn momenten in Bluesclub XXL. Tot een halfjaar geleden zijn ogen hard achteruit begonnen te gaan. “Ik kom mezelf steeds tegen.”Biljart Ik ontmoet…

tuin

Sociaal Tuinieren in Wageningen gestart door Present

‘Groen je mee?’ was de vraag. En een hele groep mensen, van student tot gepensioneerde, groendemee. In de Akeleistraat in de bloemenbuurt in Wageningen kregen een aantal tuintjes een make-over.Tuintjes van mensen die zelf hun tuin niet (meer) kunnen onderhouden. Op zaterdag 26 juni vond de pilot van het project Sociaal Tuinieren plaats. De initiatiefneemster,…