Corona resultaten Welsaam

5 Conclusies sociaal domein en welzijnswerk na Corona uitbraak

Negentien verschillende Wageningse welzijnsorganisaties lieten via een enquête weten welke impact Corona had op hun doelgroep en hun eigen werkzaamheden. Hoe gaan we om met eventuele Coronamaatregelen in de toekomst? Laat deze 5 conclusies het begin zijn van de dialoog over samenwerking in Coronatijd.

1. Doelgroepen waren eenzaam, angstig en bezorgd

Doordat ontmoetingen werden beperkt, veel organisaties fysiek hun deuren sloten en er angst voor besmetting bestond, kwamen vaste bezoekers, vrijwilligers en klanten niet meer naar onze locaties. Een aantal van hen kwam de deur zelfs meer uit en verloor contact met de omgeving. Financiële zorgen staken de kop op en mensen bekommerden zich om hun dierbaren. Eén van de deelnemende organisaties roept op:

“(Nog meer) aandacht voor eenzaamheid onder mensen, hoe nog meer het contact bevorderen, drempel voor allerlei ontmoetingen verlagen. Dit geldt voor alle leeftijden!”

2. Mensen zijn veerkrachtig in tijden van crisis

Een positieve noot: welzijnsorganisaties werden tegemoet getreden met flexibiliteit en begrip. Online en telefonisch contact werd door cliënten gewaardeerd. Voor sommigen maakte de situatie het juist gemakkelijker om hulp te vragen. Het was immers maatschappelijk geaccepteerd. Toch blijven er nog steeds mensen voor wie digitaal contact niet vanzelfsprekend is. Deze mensen raken geïsoleerd en verder verwijderd van de samenleving. Maatwerk is daarom erg belangrijk.

3. Achteraf gezien kwetsbare bezoekers sneller weer toelaten

Nagenoeg álle organisaties en ontmoetingsplekken sloten 3 maanden lang hun deuren. Hoewel het grootste deel van de deelnemende organisaties zegt tevreden te zijn met de stappen die ze in maart namen, geeft bijna de helft van de organisaties aan dat ze liever hun deuren eerder weer hadden geopend voor de meest kwetsbare inwoners.

4. Wens: vrijwilligers betrokken houden voor maatschappelijke ondersteuning

Bij de Coronahulplijn hebben ongeveer 500 vrijwilligers zich aangemeld. Dit is een bijzonder hoog aantal mensen die zich graag willen inzetten. Het is belangrijk dat we deze mensen betrokken houden en binden en boeien voor andere vormen van maatschappelijke betrokkenheid.

5. Sentiment rondom Coronahulp Wageningen is positief

De helft van de organisaties die deelnamen heeft gebruik gemaakt van de Coronahulplijn voor hun cliënten. Het sentiment rondom het initiatief is erg positief. Een greep uit de reacties:

“Coronahulp Wageningen was echt top!”

“Fijn dat er zo’n snelle schakeling was, de coronahulplijn supersnel op gang kwam en er daardoor (bijna) geen concurrentie tussen organisaties was. Dat is iets wat ik in andere steden wel zag.”

“Ik heb veel respect voor de mensen die de coronahulplijn hebben opgezet en bemand. Daar was ik trots op.”

Ook interessant!

film_wageningen_toont_lef

Film ‘Wageningen toont lef’

Recent kwam de film ‘Wageningen toont lef’ uit. De film is gemaakt als afscheidscadeau aan de stad van voormalig wethouder Lara de Brito door filmmaker Pauline van Tuijl. De voormalig wethouder verteld in de film over de transitie in het sociaal domein van de afgelopen jaren. In 2015 koos de gemeente Wageningen om samen met…

signaleren-kun-je-leren

2 juni | Theater: Signaleren kun je leren!

Je ziet een meneer foto’s maken van kinderen in het zwembad. Je merkt dat je vriendin haar post niet meer opent. Dat het afval zich opstapelt bij de overburen. Dit geeft je geen goed gevoel. Goed naar elkaar omkijken is best ingewikkeld, want iederéén denkt: laat ik me er maar niet mee bemoeien, het gaat…

laptop_over

Laptops gezocht

Heb je thuis nog een laptop liggen en doe je er niks meer mee? Pantarijn Wageningen kan ze heel goed gebruiken! Ze worden gebruiksklaar gemaakt voor leerlingen waarvan de ouders zich de aanschaf van een laptop niet kunnen veroorloven. Liefst handzame modellen, niet te groot van formaat vanwege het vervoer naar school. Windows 10 moet er op…