Een kijkje in het Nederlandse onderwijssysteem: Informatieavond voor ouders van vluchtelingen
Het Nederlandse onderwijssysteem kan een doolhof lijken voor nieuwkomers, vooral voor ouders van vluchtelingen die hun weg proberen te vinden in een nieuwe samenleving. Daarom hebben lokale organisaties de handen ineengeslagen om informatieavonden te organiseren, waar ouders kunnen leren over het complexe systeem en hoe ze hun kinderen kunnen ondersteunen.
Twee avonden, veel vragen
Gedurende twee avonden werden ouders uitgenodigd om meer te leren over het onderwijssysteem in Nederland. Aan het einde van de eerste avond was het duidelijk dat er behoefte was aan meer informatie, gezien de vele vragen. Pauline van Tuyll, Teamleider bij Vluchtelingenwerk, benadrukte de complexiteit van het systeem en de verschillende doorstroommogelijkheden.
Samen Sterker: organisaties en ervaringsdeskundigen in de Themagroep
Deze bijeenkomsten zijn mogelijk gemaakt door de samenwerking binnen de Themagroep Vluchtelingen van Welsaam. Hier werken verschillende vluchtelingenorganisaties en ervaringsdeskundigen nauw samen om initiatieven te ontwikkelen die de integratie van vluchtelingen en hun families bevorderen. Het idee ontstond uit de behoefte om ouders van vluchtelingen te ondersteunen in het begrijpen van het Nederlandse onderwijssysteem. Dit pitchte de Syrische Dlsher Sleman samen met een andere jongen in de werkgroep Jongeren en Onderwijs. Vervolgens zijn de avonden in samenwerking met YOIN, Vluchtelingenwerk, ISK en Welkom in Wageningen georganiseerd.
Persoonlijke verhalen en inzichten
“Het schoolsysteem in Syrië verschilt nogal. Daar doorloop je eerst 9 jaar basisonderwijs en middelbaar onderwijs, gevolgd door 3 jaar voortgezet onderwijs. Pas in die laatste fase kies je een niveau op basis van je prestaties.” Legt Dlsher uit.
Tijdens de avonden werd het schoolsysteem uitgelegd door het ISK. En er werden persoonlijke verhalen gedeeld door vluchtelingen die zelf het pad al hebben bewandeld. Dit gaf ouders waardevolle inzichten en een gevoel van verbondenheid.
Samen vooruit: vrije keuze en toekomstperspectief
In een samenleving waar individuele keuzes worden aangemoedigd, kan het voor kinderen moeilijk zijn om aan de hoge verwachtingen te voldoen die ouders misschien vanuit hun eigen land gewend zijn.
Dlsher illustreert: “Tijdens de bijeenkomst was het vooral belangrijk om ouders ervan bewust te maken dat de diverse onderwijsniveaus kansen bieden op werk. In Nederland is het niet per se noodzakelijk om naar de universiteit te gaan om een goede baan te vinden en financieel rond te komen. Dit punt is goed overgebracht.”
Met de steun van de Themagroep Vluchtelingen en andere betrokken organisaties, zullen deze avonden hopelijk blijven plaatsvinden en bijdragen aan een inclusieve en ondersteunende omgeving voor alle nieuwkomers in Wageningen.